Studenten van de Masteropleiding Journalistiek in Groningen ondervragen hoofdredacteuren over hun passie.

Ontwrichtende vernieuwing komt in herhaling naar voren. 

De digitale revolutie ondergraaft papieren kranten en tijdschriften. Over tien jaar verschijnt enkel nog in het weekend een papieren krant, zeggen sommigen zelfs.

Welke cultuuromslag voltrekt zich terwijl journalisten en 

(adjunct)hoofdredacteuren effectieve wegen zoeken om nieuws in context te duiden?

 

Een dagbladjournalist bestaat niet meer. Elke journalist gebruikt cross mediale vaardigheden. Sociale media, internet, films, podcast als gereedschap voor onderzoekende en nieuwsgierige nieuwsvergaarders.

 

Dagbladen en tv staan voor uitdagingen om op een andere manier lezers en kijkers te binden. Maar misschien is binding nu juist wat niet meer bestaat. Het medium is niet langer the message. De individuele journalist is merk en verlokker.

 

Het woord is aan de freelancer.

72 pag. Met kleurenfoto's van de jonge studenten en hoofdredacteuren. Euro 10,00

(Neem contact met me op). Verschijnt 20 juni 2015.